Keystone logo
Zhongnan University of Economics and Law - MBA School

Zhongnan University of Economics and Law - MBA School

Zhongnan University of Economics and Law - MBA School

pengenalan

Pengenalan ringkas ZUEL

Universiti Ekonomi dan Undang-undang Zhongnan, Universiti kemanusiaan dan sains sosial dengan ekonomi, pengurusan dan undang-undang sebagai tiga bidang terasnya, diselaraskan dengan lima disiplin lain termasuk kesusasteraan, sejarah, falsafah, sains dan kejuruteraan, adalah institusi pendidikan tinggi di bawah Kementerian Pendidikan dan salah satu universiti yang ditaja oleh "Projek 211" serta salah satu daripada universiti utama "985 Projek" Platform Inovasi Disiplin Kelebihan. Universiti ini mempunyai dua buah kampus - Kampus Tasik Selatan dan Kampus Shouyi, dengan bekas yang terletak di sebelah Tasik Selatan yang indah dan yang kedua berhampiran dengan tapak bersejarah yang terkenal di Wuhan City, Yellow Crane Tower.

(1) Yayasan Sejarah Pepejal

Institusi sebelumnya, Zhongyuan University, ditubuhkan oleh Zhongyuan Biro Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China dengan Deng Xiaoping sebagai setiausaha pertama dan setiausaha kedua Chen Yi sebagai pengarah Jawatankuasa Persediaan. Pada tahun 1953, semasa penstrukturan institusi pendidikan tinggi negara, Institut Kewangan dan Ekonomi Zhongnan dan Institut Politik dan Undang-undang Zhongnan diasaskan masing-masing, berdasarkan Institut Kewangan dan Ekonomi dan Institut Politik dan Undang-Undang Universiti Zhongyuan, mengintegrasikan program ekonomi dan pengurusan serta Jabatan Politik dan Undang-undang Universiti Sun Yat-Sen, Universiti Jinan, Universiti Guangxi, Universiti Hunan, Universiti Henan dan sebagainya di enam wilayah di Central China Selatan. Pada tahun 1958, Zhongnan Institut Kewangan dan Ekonomi, Zhongnan Institut Politik dan Undang-Undang, Sekolah Latihan Cadres Politik Zhongnan dan Jabatan Undang-undang Universiti Wuhan digabungkan ke Hubei University. Pada tahun 1971 Universiti Hubei telah dinamakan semula sebagai Sekolah Kewangan Vokasional Hubei dan Ekonomi.

Pada Jan.1978, sekolah yang disebutkan di atas dinamakan semula sebagai Institut Kewangan dan Ekonomi Hubei dengan kelulusan kerajaan Provinsi Hubei dan dimasukkan ke dalam senarai kumpulan pertama lembaga pendidikan tinggi yang diberi kuasa untuk mendaftarkan siswazah dan siswazah secara nasional. Pada bulan Januari 1979, dengan persetujuan Majlis Negeri, Institut Kewangan dan Ekonomi Hubei diletakkan di bawah pengawasan kedua-dua Kementerian Kewangan dan Wilayah Hubei, dengan bekas yang memimpin. Pada bulan Disember 1984, berdasarkan Jabatan Undang-undang Hubei Institut Kewangan dan Ekonomi, Zhongnan Institut Politik dan Undang-undang telah dipulihkan di bawah kepimpinan Kementerian Keadilan. Pada bulan September 1985, Institut Kewangan dan Ekonomi Hubei telah menamakan semula Universiti Kewangan dan Ekonomi Zhongnan. Deng Xiaoping menulis nama universiti secara peribadi. Pada Februari 2000, selepas mendapat kelulusan oleh Majlis Negeri China, Zhongnan University of Finance dan Ekonomi dan Zhongnan Institut Politik dan Undang-undang telah bergabung menjadi satu-Zhongnan University of Economics and Law, yang secara rasmi diasaskan pada 26 Mei 2000. Untuk butir-butir, merujuk kepada Rajah 2-1 Pembangunan ZUEL. Sejak penggabungan itu, Institusi telah membuat pencapaian yang hebat dalam infrastruktur, fakulti, penyelidikan dan perkhidmatan kepada masyarakat. Pada September 2005, ZUEL menjadi salah satu universiti yang ditaja oleh "211 Project". Pada bulan Oktober 2012, Kementerian Pendidikan, Kementerian Kewangan, dan Kerajaan Wilayah Hubei menandatangani perjanjian untuk membina Universiti.

(2) Pasukan Fakulti yang Berkelayakan

Universiti ini terdiri daripada 20 buah sekolah, seperti Sekolah MBA, Sekolah Ekonomi, Sekolah Pentadbiran Perniagaan, Sekolah Perakaunan (termasuk Pusat MPAcc), Sekolah Kewangan dan Percukaian, Sekolah Kewangan, Sekolah Undang-undang, dan Sekolah Pentadbiran Awam (termasuk pusat MPA), dan lain-lain. Ia mempunyai lebih daripada 20 organ pentadbiran, seperti Pejabat Universiti, Pejabat Sumber Manusia, Pejabat Pembangunan dan Perancangan, Pejabat Hal Ehwal Pengajaran, Penyelidikan Saintifik Pejabat, Pejabat Komunikasi Antarabangsa, Pejabat Kewangan dan Perakaunan, Pejabat Pentadbiran Maklumat, Pejabat Logistik, Pejabat Bimbingan Perancangan Kerjaya, dll. Ia juga mempunyai lebih daripada 10 organ di bawah kepemimpinannya yang langsung, seperti perpustakaan, Pentadbiran Fail Pejabat, Pusat Pengajian Ekonomi dan Pengurusan Eksperimen, Pusat Pengajaran Eksperimental Jurisprudence, dan sebagainya.

Terdapat staf pengajaran dan pentadbiran sepenuh masa bagi 2,600 ahli di ZUEL, termasuk 1,600 guru, di mana terdapat lebih daripada 200 profesor, 500 profesor bersekutu dan 160 penyelia doktoral. Ia mempunyai sekumpulan ulama yang berpendidikan, yang telah memperoleh martabat di dunia akademik kemanusiaan dan sains sosial baik di dalam maupun luar negeri. Daripada kumpulan ini, ada seorang profesor yang ada di Program Scholars Cheung Kong dan sembilan belas profesor yang berada di Program Sarjana Chu Tian. Empat puluh tujuh guru menikmati elaun kerajaan khas dari Majlis Negeri, manakala tiga belas guru lain menikmati geran kerajaan khas dari Wilayah Hubei, dan tiga puluh dua guru dianugerahi gelaran "Pakar Muda Wilayah Hubei dengan Sumbangan Yang Benar". Sejak Rancangan Lima Tahun Kesepuluh, dua guru telah dianugerahkan sebagai "Guru Muda Cemerlang" oleh Kementerian Pendidikan; sembilan guru telah berada di Rencana Bantuan Guru Muda, yang ditaja oleh Kementerian Pendidikan; dua puluh empat guru telah berada dalam Rancangan Bantuan Bakat Cemerlang Baru Century Kementerian Pendidikan; empat guru telah menjadi ahli Projek Bakat Baru Abad-Ribu-Sepuluh-Ribu di China; seorang guru telah berada di Projek Talenta 111 Abad ke Hubei; dan tiga puluh guru telah menjadi ahli Projek Bakat Tahap Tinggi Abad Baru di Provinsi Hubei. Sejak tahun 2000, lebih daripada 800 projek penyelidikan utama di peringkat negeri dan wilayah telah dicapai oleh ahli fakulti ZUEL, di antaranya 200 projek dari Dana Sains Sosial Negara, Dana Sains Asli Negara dan projek utama Kementerian Pendidikan; dan 600 ditaja oleh Kementerian Pendidikan, Kementerian Kewangan dan Kementerian Kehakiman. Lebih daripada 20,000 penemuan penyelidikan telah dicapai, termasuk lebih daripada 900 monograf, lebih daripada 1000 buku teks, dan lebih 17,000 tesis, yang mana lebih 600 telah diterbitkan di negara-negara asing.

(3) Sistem Pendidikan Lengkap

ZUEL mempunyai lebih daripada 20,000 mahasiswa sepenuh masa, lebih daripada 6,000 siswazah pasca siswazah, 900 doktor dan 9,000 pelajar pendidikan dewasa, dan mendaftarkan lebih daripada 400 pelajar luar negara setiap tahun juga. Ia mempunyai tiga bidang utama iaitu Ekonomi, Undang-undang, dan Pengurusan. Penyepaduan disiplin, disiplin kompetitif, jurusan kualiti, kursus utama, buku teks yang rumit, dan guru yang mampu digabungkan untuk mewujudkan sistem pendidikan yang mantap. Sehingga kini, ZUEL telah berada dalam Program Eksperimen untuk Inovasi Siswazah selama tiga tahun.

(4) Kualiti pengajaran yang cemerlang

Universiti ini amat penting untuk kualiti pengajaran. Ia membentuk falsafah pendidikan yang memaparkan "Pengajaran Berorientasikan Pelajar", "Total Quality Control", "Daya Saing Khas", dan "Penyelarasan Bersama" dengan mengikuti prinsip "Talent-Fostering First". Sementara itu, ia menonjolkan kelebihannya dalam memupuk bakat "Inovatif, Bersepadu dan Antarabangsa". Sebagai contoh, Universiti menyediakan pelajar dengan kursus-kursus berikut yang mewakili ciri-ciri tersendiri, Bahasa Inggeris Undang-undang, Kewartawanan Undang-Undang, Kewartawanan Ekonomi, Perakaunan Kehakiman, Etika Ekonomi, Ekonomi Undang-undang, Penyiasatan Ekonomi, untuk menamakan beberapa. Ia juga mempraktikkan tiga prinsip wajib berikut: "Asas Ekonomi", "Asas Hukum", dan "Asas Pengurusan" untuk mendorong integrasi dan perpaduan tiga bidang utama. Sebagai salah satu pangkalan terbesar untuk memupuk bakat-bakat ekonomi dan kewangan, Universiti mewarisi dan menjalankan tradisi yang baik dan terus memperbaharui pada masa lalu lebih dari setengah abad, dan dengan itu membentuk tanggapan "Menjalankan Pendidikan Gred Pertama dengan Ciri-ciri Istimewa" dan cara bakat memupuk dengan sewajarnya. Akibatnya, daya saing teras para pelajar diasah. Kadar guna tenaga pelajar terus mendapat kedudukan di peringkat kebangsaan dengan pekerjaan yang lebih tinggi.

(5) Perkhidmatan Sosial Aktif

Dengan kegigihan dalam menggabungkan penyelidikan saintifik dengan pembinaan pemodenan, ZUEL memberikan permainan penuh kepada tiga fungsi, iaitu fungsi bimbingan falsafah dan sains sosial, fungsi perundingan pelbagai karya penyelidikan, dan fungsi perkhidmatan yang ditawarkan oleh ahli fakulti. ZUEL telah merumuskan Strategi "Double-orientation" (bermaksud pencapaian pencapaian teoretikal dalam penyelidikan asas dan promosi dunia sebenar dalam penyelidikan gunaan) dan Konsep "Visi Nasional dengan fokus Hubei, Penyertaan aktif dengan ciri-ciri tersendiri". Dipandu oleh strategi, ZUEL, memanfaatkan disiplin cemerlangnya, berusaha untuk membina sebuah kereta berfikir dalam bidang kewangan dan undang-undang, mewujudkan perkhidmatan intelektual Logo yang kompatibel dengan strategi kebangsaan "The Rise of Central China" pada abad ke 21 "Hasilnya, ZUEL akhirnya akan membolehkan dirinya menawarkan sokongan intelektual yang kuat untuk mempromosikan strategi harta intelek negara, pembinaan undang-undang dan pembangunan ekonomi.

(6) Perkembangan Pengantarabangsaan yang lebih cepat.

Dalam pertukaran akademik antarabangsa, ZUEL telah membangunkan penyelidikan koperasi dan perhubungan pertukaran akademik di seluruh dunia dengan universiti dan institut penyelidikan lebih daripada dua puluh negara dan kawasan di Amerika, Eropah, Asia dan Oceania. Universiti telah menjalankan program bersama Rancangan Komunikasi Visual (orientasi Animasi dan Permainan) dan Pengajian Filem (orientasi Kandungan Imej) dengan Universiti Dongseo di Korea. Ia telah menubuhkan Institut Confucius di Universiti Negeri New York di Stony Brook (SBU), dan mempunyai program pertukaran pelajar dengan Universiti Lund di Sweden, Université de Cergy-Pontoise di Perancis, Sekolah Perniagaan Tinggi Calais di Perancis, Université Jean Moulin- Lyon di Perancis, ESC Saint-Etienne di Perancis, Universiti Oita di Jepun, dan SBU. Universiti ini mempunyai program bersama dengan Cardiff University dan University of Glasgow dari Britain, Universiti Georgia Barat AS, Universiti Canterbury New Zealand dan Curtin University of Australia. Pelajar luar negara datang dari lebih dari 70 buah negara. Universiti setiap tahun menghantar lebih daripada 400 pelajar antarabangsa. Untuk meluaskan visi fakulti antarabangsa dan meningkatkan kecekapan penyelidikan mereka, Universiti telah melaksanakan "Juta Projek" (memperuntukkan 1 juta yuan setahun) untuk menaja guru-guru tulang belakang muda untuk menerima latihan di luar negara. Semasa 2007-2012, 153 guru telah dihantar untuk penambahbaikan di luar negara untuk tinggal 6-24 bulan. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Universiti, sementara itu, memperhebatkan membawa fakulti luar negara yang cemerlang. Pada masa kini, mereka juga lebih daripada 60 orang guru yang memperoleh ijazah kedoktoran dari universiti di luar negara.

(7) Syarat Sekolah Cemerlang

Universiti, yang meliputi kawasan lebih daripada 461 ekar dengan kawasan perumahan lebih daripada 1.11 juta meter persegi, merupakan salah satu daripada 100 universiti di China yang pertama kali dilengkapi dengan intranet. Ia dilengkapi dengan kemudahan pengajaran yang baik, termasuk bilik darjah multi-media, makmal bahasa, makmal khusus, mahkamah pengadilan dan Pusat Pengenalpastian Sains Forensik di Sekolah Keadilan Jenayah, dan Pusat Eksperimen di Sekolah Pentadbiran Perniagaan, Sekolah Perakaunan, Sekolah Maklumat dan Keselamatan Kejuruteraan, dan Sekolah Kewartawanan dan Media Massa, dan lain-lain. Perpustakaan mempunyai lebih daripada 3 juta buku, lebih daripada 2.8 juta e-buku, dan beberapa dekad pangkalan data bagi kesusasteraan khusus dengan mencari dan fungsi penggunaan teks keseluruhan.

Pada masa lalu, lebih dari 60 tahun sejak penubuhannya, Universiti, mengikuti motto "Belajar, Rasional, Berwudhu, dan Diceritakan" dan menjalankan falsafah pendidikannya "Penanaman diri, Integriti, Inovasi dan Kesempurnaan" berturut-turut bertukar kira-kira 300,000 graduan di semua peringkat untuk negara. Mereka sangat diiktiraf dan dipuji dalam masyarakat mereka kerana kualiti berkaliber dan cemerlang mereka, dalam pelbagai jurusan dan darjah yang berbeza. Kebanyakan graduan ini telah menjadi pegawai kanan kerajaan, elit akademik, dan golongan perniagaan.

Pada tahun 2013, penggantian kepimpinan universiti secara beransur-ansur selesai. Sasaran baru ditetapkan seperti berikut: "membina universiti berorientasikan penyelidikan kelas kemanusiaan dan sains sosial dengan ciri khas". Ia dijangka menyedari pembangunan diselaraskan pelbagai disiplin dengan memelihara kelebihan dalam tiga bidang utama - ekonomi, undang-undang, dan pengurusan. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, menurut kemajuan negara Kementerian Pendidikan, universiti memberi keutamaan kepada pembangunan Program Master Profesional termasuk MBA dan EMBA. Diharapkan dalam tempoh 5 tahun yang akan datang, jumlah pendaftaran pelajar Master Profesional akan mengambil 50% daripada jumlah keseluruhan. Universiti telah membuat dasar yang menggalakkan mengenai program Master Profesional dari segi pelan pendaftaran, latihan dan amalan, pemilihan fakulti, dan sokongan kewangan.

Status Sekolah MBA

ZUEL adalah antara kumpulan kedua universiti di China untuk menawarkan program MBA pada tahun 1994, dan pada tahun 2002 ia merupakan salah satu kumpulan universiti pertama di China untuk menawarkan program EMBA. ZUEL telah memainkan peranan penting dalam pendidikan MBA dan dengan demikian, mengemukakan garis panduan "Membangunkan pendidikan MBA dengan sokongan keseluruhan Institusi". Kemudian pada tahun 2000, ZUEL menubuhkan Pusat Pendidikan MBA, memberikan status sekolah. Pada tahun 2004, berdasarkan kejayaan pusat operasi, ZUEL mengasaskan Sekolah MBA dan membenarkannya sebagai satu-satunya sekolah yang menawarkan program MBA dan EMBA. Sebagai sebuah sekolah perniagaan di sebuah universiti yang mengkhususkan diri dalam Kewangan dan Ekonomi, ia menjalankan pendidikan MBA dengan menegaskan apabila mewakili ciri-ciri dan kelebihan disiplin kewangan dan undang-undang.

Sekolah MBA, yang bertanggungjawab untuk mengajar, penyelidikan saintifik dan pengurusan, telah menubuhkan Pejabat MBA, Pejabat Kewangan, Pejabat Program MBA, Pejabat Program EMBA, Pejabat Program EDP, Pejabat Pembangunan Kerjaya, Jabatan Perkhidmatan Alumni, Pejabat Pertukaran Antarabangsa, Pejabat Akreditasi Antarabangsa , 19 Pusat Pengajian Terbuka dan tiga pusat penyelidikan termasuk Pusat Penyelidikan Perbandingan Pendidikan MBA Cina dan Asing, Pusat Penyelidikan Kas Pengurusan "Pusat Kewangan Cina" dan Pusat Penyelidikan Nilai Perbadanan.

Sekolah kini menawarkan program MBA sepenuh masa, program MBA paruh waktu, program sambilan EMBA dan program EDP bukan darjah. Sekolah ini dilengkapi dengan kemudahan bebas, termasuk bilik darjah, bilik rujukan, pangsapuri pelajar dan sebagainya, semata-mata untuk pelajar MBA dan EMBA. Menjelang akhir tahun 2013, Sekolah telah menganugerahkan ijazah MBA kepada lebih daripada 2,500 pelajar dan ijazah EMBA pada lebih daripada 1,500 pelajar.

Selepas lebih daripada 20 tahun penerokaan dan pembangunan, reputasi dan nilai Sekolah telah diiktiraf secara meluas oleh masyarakat. Pada Disember 2009, Prof. Wang Haisu, bekas dekan Sekolah itu, telah diberi ganjaran "Pentadbir Luar Negara Kebangsaan Pendidikan MBA". Menurut Garis Panduan Pendidikan dan Pekerjaan MBA 2012 yang dikeluarkan oleh QS (Quacquarelli Symonds) dari Britain, jumlah pendaftaran dan graduan masing-masing menduduki tempat ke-8 dan ke-5 di tanah besar China. Selaras dengan "Billboard MBA Paling Berpengaruh di China 2013" yang dikeluarkan oleh majalah "Usahawan Dunia" di bawah payung World Manager Group, program EMBA di Peringkat ke-8 dalam senarai "Program EMBA Yang Paling Berpengaruh di China "Dan MBA menduduki tempat ke-12 dalam senarai" Program MBA Paling Berpengaruh di China ". Pada Ogos 2011, Sekolah MBA meluluskan akreditasi AMBA, yang seterusnya meningkatkan tahap operasi MBA dan program EMBA di Universiti, meningkatkan kualiti pendidikan dan pengantarabangsaan Sekolah dan programnya. Dengan akreditasi AMBA, Sekolah, yang menggabungkan piawaian pendidikan MBA yang maju dengan ciri-ciri disiplin Universiti, mewujudkan pendekatan baru untuk pendidikan MBA yang bersifat antarabangsa dan berakar dalam amalan perniagaan perusahaan China.

Pengenalan ringkas Fakulti MBA

Dari 2010 hingga 2013, jumlah MBA dan MBA sekolah MBA dan penyelia tesis telah mencapai 227. Di antaranya, 173 guru berfungsi sebagai guru kursus dan penyelia skripsi dalam program MBA, manakala 122 adalah dalam program EMBA. Sesetengah guru bekerja untuk kedua-dua program. Terdapat 5 guru sepenuh masa di Sekolah MBA dan 44 guru dari luar Institusi, yang selebihnya adalah guru dari sekolah lain ZUEL. Sekolah mengurus ahli fakulti melalui bahagian pengajaran terbuka. Dari Jadual 1 hingga 2, gelaran tertinggi dan tajuk profesional ahli fakulti disenaraikan. Jadual 3 dan 4 adalah senarai ahli fakulti teras MBA dan EMBA.

Pusat Pengajian Eksperimen Kebangsaan untuk Ekonomi dan Pengurusan

Universiti mempunyai "Pusat Pengajaran Eksperimen Kebangsaan untuk Ekonomi dan Pengurusan". Ia termasuk satu Institut Penyelidikan Pengajian Pengurusan dan lebih daripada enam belas makmal, termasuk Kewangan dan Cukai, Ekonomi Awam, Analisis Makroekonomi, Perbankan dan Sekuriti, Kejuruteraan Kewangan, Pelaburan dan Projek, Insurans dan Aktuari, Statistik Gunaan, Pengiraan Elektronik, Buruh Manual, E- dagang, Simulasi komprehensif, Logistik moden, Merchandising dan Sains Teknologi, UFIDA dan makmal ERP Kingdee. Kawasan keseluruhan makmal adalah kira-kira 3,860 meter persegi. Ia mempunyai 1,899 set peralatan dan peranti bernilai RMB 15 juta dan enam belas suite perisian. Pusat ini menjalankan aktiviti pengajaran, eksperimen dan latihan intern untuk pelajar yang mendaftar dalam kursus berkaitan seperti E-commerce, pentadbiran Perniagaan, pengurusan sumber manusia, Pengurusan Logistik, Pemasaran, dan ekonomi dan perdagangan antarabangsa. Pusat ini dibuka kepada semua kakitangan dan pelajar di Institusi, menyediakan eksperimen gaya terbuka.

Pusat Eksperimen Pentadbiran Perniagaan

Pada tahun 2013, menyesuaikan diri dengan maklumat MBA pendidikan dan jarak MBA pendidikan, Sekolah melaburkan lebih daripada 3 juta yuan untuk membina "Pentadbiran Pusat Pengajian Eksperimen Perniagaan" untuk memenuhi pengajaran berorientasikan IT dan jauh. Oracle dan HAND Enterprise Solutions Co., Ltd, sebuah syarikat konsultasi IT yang istimewa di negara ini, membina Lab dengan Sekolah. Perisian pengurusan ERP Oracle dipasang untuk membangunkan "Kursus Eksperimen Pengurusan Komprehensif Simulasi".

Sokongan Teknologi Maklumat

Sebagai salah satu daripada 100 universiti pertama di China untuk membangunkan intranetnya, ZUEL menawarkan perkhidmatan intranet yang stabil dan cepat kepada pelajar di setiap asrama, yang membolehkan pelajar mencari sumber akademik terkini dengan tepat pada masanya dan mudah. Semua pelajar di Universiti bukan sahaja boleh melawat sumber akademik perpustakaan atau pangkalan e-data di kampus tetapi juga boleh mempunyai lawatan jauh dengan nombor akaun.

Sekolah MBA, dengan memanfaatkan teknologi maklumat, telah membina platform berikut, seperti Platform Pengurusan Kewangan, Platform Pengurusan Komprehensif MBA, Platform Pengajaran EMBA, Platform Komunikasi Dalam Talian Pelajar, Platform Pembelajaran Pelajar, Platform Perkhidmatan Alumni, dan sebagainya. juga dilengkapi bilik darjah dan perpustakaan dengan kemudahan IT untuk menyediakan perkhidmatan pentadbiran yang cekap dan pembelajaran yang mudah dan komunikasi antara fakulti dan pelajar.

Lokasi

  • Wuhan

    182# Nanhu Avenue, East Lake High-tech Development Zone

    • Wuhan

      SHOUYI Campus: 114 Wuluo Road , 430060, Wuhan

      Soalan