Read the Official Description

Program Kandungan

Pascasiswazah MBA-Program berorientasikan ke arah mengejar pendekatan antara disiplin Pengurusan Kemudahan.

bidang profesional

Kawasan kerja Pengurus Fasiliti adalah serba boleh. Di mana boleh bekerja Pengurus Kemudahan?

  • syarikat-syarikat industri dan perusahaan yang besar
  • Pentadbiran awam dan masyarakat tempatan
  • Bank-bank dan syarikat-syarikat Insurans
  • Institusi Penyelidikan atau Universiti
  • Syarikat Penjagaan Kesihatan
  • Pusat Membeli-belah
  • Office Buildings
  • Pusat Pameran
  • hotel
  • kompleks perumahan
  • syarikat infrastruktur, seperti dalam kawasan pembekalan tenaga atau infrastruktur pengangkutan
  • Syarikat Facility Services

Semua syarikat-syarikat yang mahu wujud di kalangan pesaing dengan sumber-sumber yang dirancang dengan cekap dan berjaya memerlukan pengurusan berasaskan kemudahan. Kemudahan Pengurus juga boleh bekerja di syarikat seni bina dan kejuruteraan, dalam perumahan dan Pembinaan Syarikat, atau dalam hartanah pembangunan projek.

Objektif Program

Graduan Program Pengurusan Fasiliti Professional MBA ijazah lanjutan akan dapat menyelesaikan isu-isu Pengurusan Fasiliti secara bebas, untuk contoh, pengurusan holistik hartanah dan infrastruktur ketara dan tidak ketara syarikat atau organisasi.

Berdasarkan pendekatan antara disiplin Pengurusan Kemudahan graduan belajar berikut:

  • Permohonan komponen strategik, taktikal dan pembedahan Pengurusan Fasiliti untuk sokongan yang berkesan dan cekap untuk proses perniagaan teras dan untuk kepuasan pelanggan;
  • Memeriksa dan masing-masing menguruskan hartanah di sepanjang kitaran hayat ekonomi keseluruhan yang (fasa Concept, rancangan fasa, Bina fasa, fasa Pemasaran, Pembelian Fasa, Perolehan dan fasa operasi, fasa Reconstruction / Pengubahsuaian / Pemodenan, fasa Vacancy, fasa Pembubaran);
  • Untuk menetapkan, membeli, menilai dan mengurus perkhidmatan bangunan yang berkaitan yang (Facility Services);
  • Pemakaian Asas pentadbiran perniagaan seperti logistik (perolehan, jualan dan lain-lain), Pemasaran, Perakaunan dan Pengawalan, Ekonomi dan teknik membuat keputusan pengurusan untuk penyelesaian tugas hartanah dan pengurusan kemudahan dan masalah;
  • Untuk memahami membuat proses organisasi, operasi dan keputusan dalam syarikat-syarikat dan organisasi dan untuk memimpin rakan sekerja;
  • Menguasai Asas dan alat-alat pengurusan projek;
  • untuk memahami keadaan undang-undang dan dengan itu memenuhi jangkaan pelanggan untuk memenuhi semua keperluan undang-undang;
  • permohonan sasaran berorientasikan IT-Systems di Kemudahan Projek Pengurusan.

Kurikulum

Asas Pengurusan Fasiliti (FM) (5 ECTS)

Asas & Standard - FM sebagai menyokong fungsi perniagaan teras - Pengenalan kepada Pengurusan Fasiliti - Life-Cycle-Management - FM-syarat untuk Bangunan & Kemudahan mereka - Ekonomi FM

Ekonomi & General Management (14 ECTS)

Ekonomi & Pengurusan Ekonomi - Pengenalan kepada Pentadbiran Perniagaan - Perolehan - Penyumberan - Outsourcing) - (International) Kewangan & Perakaunan Pengurusan - Pelaburan & Financing - Pemasaran - Pengurusan Risiko & Kuantitatif Analisis - Dasar Perniagaan & Strategi

Organizational Behaviour & Pengurusan Sumber Manusia (7 ECTS)

Kelakuan Organisasi & Pengurusan Sumber Manusia di FM - Kelebihan dan Kelemahan pendekatan yang berbeza - Rakyat di Organisasi - Pengurusan Optimal dalam FM - Kepimpinan & Personaliti --organisasi kawal - Pembelajaran Organisasi - Kajian Kes - Process & Pengurusan Perubahan

Undang-undang Pematuhan (7 ECTS)

Undang-undang, teknikal & organisasi Aspek - piawaian relevan Awam & undang-undang Swasta (undang-undang pentadbiran umum, Bangunan dan Guna Tanah Perundangan dan Undang-undang mengenai Perlindungan Monumen Purba, hak harta perindustrian, hak Perolehan & prosedur, Asas Undang-Undang Sivil, Undang-undang Kontrak dan Liabiliti dan lain-lain)

Pengurusan Projek (4 ECTS)

Jenis Projek - Projek Kontrak & Boundary - Projek Perancangan Struktur - Masa- & Resource perancangan - Analisis Alam Sekitar Projek - Kajian Kes

Aspek Architecture & Construction Technology (8 ECTS)

Asas Bangunan Tipologi & Tempat Kerja Strategi - Asas Bangunan Fizik - Teknologi Bangunan (HVAC / elektro-teknik) - Proses Perancangan & Bangunan Penilaian Prestasi - Design Tempat Kerja - Kajian Kes

Pengurusan Fasiliti: Strategic - Tactical - Operative (8 ECTS)

FM-Strategies - angka FM-Key - Perkhidmatan Luar Management - Aset dan Pengurusan Harta - Energy & Resources Management-Real Estate dan Pengurusan Harta - Portfolio-Analysis - Ujian usaha wajar

Perkhidmatan Kemudahan dan Pengurusan Facility Services (7 ECTS)

konsep Operasi - Pengurusan pendekatan untuk Perkhidmatan Kemudahan dipilih - Keperluan Kualiti & tahap Service - asas undang-undang yang berkaitan, Standard, Arahan & Inspection peraturan - perjanjian Collective - Keperluan analisis, kaedah Pengiraan - Key Data & Perbandingan angka - Kajian Kes

Sistem Maklumat dalam Pengurusan Fasiliti (7 ECTS)

IT-Sokongan dalam FM - CAD sebagai pembekal Data - Computer Aided Pengurusan Fasiliti (CAFM) - ERP-System dan Fungsi dalam FM - Struktur Data dalam FM - Alat Strategik dalam FM

Projek disiplin (8 ECTS)

permohonan Integrative kandungan individu modul untuk tugasan praktikal tugas Pengurusan Fasiliti

Sarjana Tesis (15 ECTS)

The Tesis Master's berorientasikan amali berdasarkan kriteria akademik, bertujuan untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan para peserta dalam mata pelajaran khusus program MBA. Ia adalah disyorkan untuk memilih satu masalah khusus dan praktikal daripada aktiviti profesional mereka dan untuk menyelesaikannya dengan kemahiran yang diperolehi dan pengetahuan dari program MBA. Seorang penyelia akan menyokong pelajar dengan maklum balas / beliau dan nasihat untuk mengarang tesis.

Jumlah ECTS: 90 ECTS

Selain itu para pelawat akan mengambil tempat dalam rangka program Pengurusan Fasiliti Professional MBA.

Kumpulan sasaran

Program Pengurusan Fasiliti Professional MBA sebahagiannya disasarkan kepada orang dengan sekurang-kurangnya dua tahun pengalaman profesional yang ingin melanjutkan pendidikan ekonomi bagi pengurusan dan kepimpinan fungsi masa depan dalam Harta Tanah atau Pengurusan Fasiliti.

Tetapi program universiti lepasan ijazah bukan sahaja disasarkan kepada Pengurus Kemudahan dan pembekal perkhidmatan tetapi juga orang-orang yang mahu membuat pembangunan kerjaya melalui latihan lanjutan dan orang yang mempunyai kepentingan dalam Topik Pengurusan Am.

Objektif

Kecekapan diperolehi daripada MBA-Program

Secara khusus peserta akan mendapatkan profesional, kecekapan teratur serta sosial semasa Program MBA.

(1) Profesional kecekapan:

Para peserta keuntungan bersih terutamanya berikutan kecekapan profesional:

  • Pemakaian Asas pentadbiran perniagaan seperti Logistics (perolehan, jualan dan lain-lain), Pemasaran, Perakaunan dan Pengawalan, Ekonomi dan teknik membuat keputusan pengurusan bagi penyelesaian hartanah dan tugas-tugas pengurusan kemudahan dan masalah.
  • Permohonan komponen strategik, taktikal dan pembedahan Pengurusan Fasiliti untuk sokongan yang berkesan dan cekap untuk proses perniagaan teras dan untuk kepuasan pelanggan.
  • mempertimbangkan dan pengurusan sesuai hartanah semasa ia seluruh kitaran hayat ekonomi (fasa Concept, fasa Merancang, Membina fasa, fasa Pemasaran, Pembelian Fasa, Perolehan dan fasa operasi, fasa Reconstruction / Pengubahsuaian / Pemodenan, fasa Vacancy, fasa Pembubaran)
  • menentukan tugas-tugas seni bina dan binaan yang termasuk keperluan untuk perkhidmatan bangunan teknikal dengan kerjasama pakar-pakar. Menilai penyelesaian dan mengikuti pelaksanaannya.
  • set, membeli, menilai dan mengurus perkhidmatan bangunan yang berkaitan yang (Facility Services)
  • untuk memahami organisasi dan operasi serta proses membuat keputusan dalam syarikat-syarikat dan organisasi dan untuk memimpin rakan sekerja
  • untuk memahami keadaan undang-undang dan memenuhi pematuhan undang-undang pelanggan, sebagai contoh memenuhi semua keperluan undang-undang
  • permohonan sasaran berorientasikan IT-Systems dan struktur data mereka dalam Projek Pengurusan Fasiliti

(2) kecekapan Methodical:

Peserta memperoleh kecekapan berikut

  • Menguasai perkara asas dan alat-alat pengurusan projek dan aplikasinya dalam Pengurusan Fasiliti-Projek
  • Asas dan alat-alat pengurusan projek (contohnya, Bekalan Rangkaian)
  • Mastering kerumitan, dinamik dan ketidaktentuan objektif
  • menyelesaikan kebolehan dan penjanaan idea berdaya cipta dan boleh direalisasi Masalah kreatif
  • Keupayaan untuk membuat keputusan yang waras walaupun tidak pasti atau dengan data yang tidak lengkap
  • Keupayaan untuk menyediakan data yang kompleks dan maklumat latar belakang dan kesimpulan yang berbangkit untuk bukan pakar dan komunikasi berorientasikan matlamat dan meyakinkan (contohnya, dalam kerja-kerja kerangka persembahan)
  • untuk diri menyusun dan membangunkan pengurusan masa sendiri
  • "Meta-Keupayaan", untuk mengembangkan pengetahuan sendiri secara bebas dan autonomi pada masa akan datang kerana keupayaan untuk berhubung dengan penyelidik terkemuka dan kesusasteraan saintifik antarabangsa.

3) kecekapan Sosial:

Peserta meningkatkan keupayaan sosial mereka dari segi

  • Kerja berpasukan dan Kepimpinan kumpulan heterogen dalam banyak kerja-kerja kumpulan dan latihan
  • Keupayaan untuk bekerja dengan orang-orang yang mempunyai latar belakang yang berbeza-beza (contohnya, pendidikan yang berbeza, latar belakang perniagaan yang berbeza, bahasa ibunda yang berbeza, budaya yang berbeza dan lain-lain)
  • Kemahiran komunikasi, konflik dan pengurusan krisis dan kesederhanaan
  • pemikiran menyeluruh dan antara disiplin

bidang profesional

Kawasan kerja Pengurus Fasiliti adalah serba boleh. Di mana boleh bekerja Pengurus Kemudahan?

  • syarikat-syarikat industri dan perusahaan yang besar
  • Pentadbiran awam dan masyarakat tempatan
  • Bank-bank dan syarikat-syarikat Insurans
  • Institusi Penyelidikan atau Universiti
  • Syarikat Penjagaan Kesihatan
  • Pusat Membeli-belah
  • Office Buildings
  • Pusat Pameran
  • hotel
  • kompleks perumahan
  • syarikat infrastruktur, seperti dalam kawasan pembekalan tenaga atau infrastruktur pengangkutan
  • Syarikat Facility Services

Semua syarikat-syarikat yang mahu wujud di kalangan pesaing dengan sumber-sumber yang dirancang dengan cekap dan berjaya memerlukan pengurusan berasaskan kemudahan. Kemudahan Pengurus juga boleh bekerja di syarikat seni bina dan kejuruteraan, dalam perumahan dan Pembinaan Syarikat, atau dalam hartanah pembangunan projek.

Objektif Program

Graduan Program Pengurusan Fasiliti Professional MBA ijazah lanjutan akan dapat menyelesaikan isu-isu Pengurusan Fasiliti secara bebas, untuk contoh, pengurusan holistik hartanah dan infrastruktur ketara dan tidak ketara syarikat atau organisasi.

Berdasarkan pendekatan antara disiplin Pengurusan Kemudahan graduan belajar berikut:

  • Permohonan komponen strategik, taktikal dan pembedahan Pengurusan Fasiliti untuk sokongan yang berkesan dan cekap untuk proses perniagaan teras dan untuk kepuasan pelanggan;
  • Memeriksa dan masing-masing menguruskan hartanah di sepanjang kitaran hayat ekonomi keseluruhan yang (fasa Concept, rancangan fasa, Bina fasa, fasa Pemasaran, Pembelian Fasa, Perolehan dan fasa operasi, fasa Reconstruction / Pengubahsuaian / Pemodenan, fasa Vacancy, fasa Pembubaran);
  • Untuk menetapkan, membeli, menilai dan mengurus perkhidmatan bangunan yang berkaitan yang (Facility Services);
  • Pemakaian Asas pentadbiran perniagaan seperti logistik (perolehan, jualan dan lain-lain), Pemasaran, Perakaunan dan Pengawalan, Ekonomi dan teknik membuat keputusan pengurusan untuk penyelesaian tugas hartanah dan pengurusan kemudahan dan masalah;
  • Untuk memahami membuat proses organisasi, operasi dan keputusan dalam syarikat-syarikat dan organisasi dan untuk memimpin rakan sekerja;
  • Menguasai Asas dan alat-alat pengurusan projek;
  • untuk memahami keadaan undang-undang dan dengan itu memenuhi jangkaan pelanggan untuk memenuhi semua keperluan undang-undang;
  • permohonan sasaran berorientasikan IT-Systems di Kemudahan Projek Pengurusan.

Pengajaran & Pembelajaran Struktur

Jadual masa

Dalam usaha untuk secara optimum menggabungkan antara belajar dan bekerja Program lepasan ijazah ini akan dianjurkan sambilan. Kelas akan diadakan modular dalam blok setiap 3 hingga 6 minggu - dari pagi Khamis hingga petang Ahad. Kelas-kelas yang akan berlangsung dari jam 9.00 pagi hingga 7.00 petang setiap hari. Pautan kepada jadual sebenar: Jadual.

Penyertaan dalam kelas

Para peserta dijangka menghadiri semua sesi kelas dan juga untuk mengambil bahagian dalam membincangkan topik dalam kuliah dan menyumbang kepada tugasan di dalam kelas. Prestasi yang juga dinilai melalui penilaian penyertaan kelas.

Peperiksaan, Tesis Sarjana

Pada atau pada akhir setiap modul akan ada tugasan, sama ada peperiksaan lisan atau bertulis atau kerja rumah individu atau kumpulan. tugasan itu boleh meliputi melengkapkan satu projek / kes dan penyampaian esei / laporan mengenai topik-topik tertentu ditangani semasa modul.

The Professional MBA Pengurusan Fasiliti diakhiri dengan tesis master yang berorientasikan amali.

Maklumat terperinci mengenai Tesis Master dan versi teks penuh mereka yang tidak terhad daripada penggunaan awam boleh didapati di sini >>

Perpustakaan Universiti & CEC-Library

Perpustakaan TU Wien memegang lebih daripada 1.000.000 barangan dan bahan rujukan, 2,800 jurnal saintifik dan majalah berkala dan pelbagai CD-ROM dan pangkalan data dalam talian. Kebanyakan buku-buku dan majalah di Perpustakaan utama adalah di rak terbuka akses dari tingkat bawah ke tingkat 5. Barang-barang yang disusun mengikut subjek.

Peserta mempunyai akses kepada Perpustakaan TU Wien dan Perpustakaan Pusat Pendidikan Berterusan.

Program taught in:
English

See 1 more programs offered by TU Wien - Continuing Education Center »

This course is Campus based
Start Date
Mac. 2019
Duration
Sambilan
Price
19,500 EUR
By locations
By date
Start Date
Mac. 2019
Application deadline

Mac. 2019

Location
Application deadline
End Date